ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΘΕΣΜΙΑΣ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΔΗΛΩΣΕΩΝ ΦΟΡΟΥ ΠΛΟΙΩΝ Β΄ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ ΜΕΧΡΙ ΤΗΝ 26-ΣΕΠ-2024. Βλ. λεπτομέρειες στην ενότητα “Άρθρα – Δημοσιεύσεις”
Ανακοινώθηκε ήδη η αναμενόμενη, άλλωστε, παράταση της προθεσμίας υποβολής των δηλώσεων φόρου πλοίων δεύτερης κατηγορίας του άρθρο 17 του ν. 27/1975 όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 46 του ν. 5036/2023.
Έτσι οι ιδιοκτήτες των πλοίων ανεξάρτητα σε πιο βιβλίο (Λεμβολόγιο, Β.Ε.Μ.Σ., Νηολόγιο) που τηρείται στις Λιμενικές Αρχές, είναι γραμμένο το πλοίο/σκάφος οφείλουν να υποβάλουν τη δήλωση φόρου μέχρι την 26 Σεπτεμβρίου 2024.
Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με το άρθρο 17 παρ. 1 του ν. 27/1975, από το έτος 2023 και μετά η υποβολή της δήλωσης φόρου πρέπει να γίνεται μέχρι την τελευταία ημέρα του μηνός Μαρτίου.
Α ́Από το σύνολο των διατάξεων του ν. 27/1975 όπως ισχύει σήμερα σταχυολογούνται οι επόμενες:
Κλίμακα σε κόρους ολικής χωρητικότητας |
Φορολογικός συντελεστής κλίμακας σε ευρώ ανά κόρο ολικής χωρητικότητας |
Φόρος κλίμακας (σε ευρώ) |
Συνολική χωρητικότητα σε κόρους (GROSS) |
Συνολικός ετήσιος φόρος (σε ευρώ) |
20 |
0,90 |
18,00 |
20 |
18,00 |
30 |
1,05 |
31,50 |
50 |
49,50 |
50 |
1,14 |
57,00 |
100 |
106,50 |
Για κόρους άνω των 100 |
1,20 |
Ορίζεται ελάχιστο ποσό φόρου διακόσια (200) ευρώ στην περίπτωση που ο φόρος του πλοίου όπως υπολογίζεται με την πιο πάνω κλίμακα είναι μικρότερος από το ποσό αυτό
Ο φόρος που προκύπτει πολλαπλασιάζεται με τους εξής συντελεστές :
α. Για επαγγελματικά πλοία αναψυχής και τουριστικά ημερόπλοια, με συντελεστή 5. β. ………………
γ. ……………….
δ. …………………
ε. ……………
στ. Για ιδιωτικά πλοία αναψυχής ανάλογα με το μήκος τους. (άρθρο 147 παρ. 1 ν. 4808/2021)
ζ. …………….
η. Για επιβατηγά και φορτηγά πλοία δεύτερης κατηγορίας, με συντελεστή 1. θ. Για αλιευτικά πλοία, με συντελεστή 0.
Β ́ Πλοία που ναυπηγούνται στην Ελλάδα και τα τίθενται υπό την Ελληνική Σημαία απαλλάσσονται από το φόρο μέχρι να συμπληρώσουν ηλικία δώδεκα (12) ετών ()άρθρο 12 παρ. 5 ν. 27/1975.
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ – ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΑΝΑΚΥΠΤΟΥΝ
1. Ο ν. 27/1975 έχει υποστεί πλείστες τροποποιήσεις, αντικαταστάσεις, προσθήκες και γενικά προσαρμογές ώστε να παρίσταται ως αδήριτη η ανάγκη ενοποίησής του (consolidation) ή κωδικοποίησής του.
Ολικό μήκος σε μέτρα |
Συντελεστής φόρου |
Μέχρι και 7 |
0,5 |
7,01 – 12 |
1 |
Άνω των 12 |
5 |
- Η χρήση της λέξης «πλοιοκτήτης» είναι εσφαλμένη και ενδεχομένως να εγείρει νομικούς προβληματισμούς. Σύμφωνα με το άρθρο 48 του Κώδικα Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου (ν. 5020/2003 «πλοιοκτήτης είναι το φυσικό ή νομικό πρόσωπο που εκμεταλλεύεται δικό του πλοίο, στο όνομα και για λογαριασμό του». Προφανώς η σωστή λέξη που θα έπρεπε να χρησιμοποιηθεί είναι «κύριος του πλοίου ή ιδιοκτήτης του πλοίου»
- η μείωση της αργίας στα ιδιωτικά πλοία αναψυχής δεν εφαρμόζεται Η μείωση αυτή εφαρμόζεται μόνο στα επαγγελματικά πλοία αναψυχής στα τουριστικά ημερόπλοια, καθώς και στα λοιπά πλοία δεύτερης κατηγορίας.
- Τα πλοία/σκάφη που είναι γραμμένα στο Λεμβολόγιο ή στο Βιβλίο Εγγραφής Μικρών Σκαφών – Β.Ε.Μ.Σ. δεν έχουν υποχρέωση καταμέτρησης της χωρητικότητάς τους σε κόρους (κόρος=2,83 κυβικά μέτρα). Εξαιρούνται τα επαγγελματικά αλιευτικά. Στην περίπτωση αυτή στο πεδίο των κόρων ολικής χωρητικότητας (ΚΟΧ) συμπληρώνεται ένας αριθμός μικρότερος του 170 έτσι ώστε να υπολογίζεται το ελάχιστο ποσό φόρου των διακοσίων (200) ευρώ πριν τον πολλαπλασιασμό του με τους συντελεστές της παρ.2 του άρθρου 12 του ν. 27/1975 που αναφέρθηκαν πιο πάνω.
- Στην περίπτωση συνιδιοκτησίας υπόχρεος στην υποβολή της δήλωσης φόρου είναι ο καθένας συνιδιοκτήτης κατά το ποσοστό συνιδιοκτησίας του.